धारा 97 साक्ष्य अधिनियम | Section 97 of Indian Evidence Act Hindi

आज के इस आर्टिकल में मै आपको “तथ्यों के दो संवर्गों में से जिनमें से किसी एक को भी वह भाषा पूरी की पूरी ठीक-ठीक लागू नहीं होती, उसमें से एक को भाषा के लागू होने के बारे में साक्ष्य | साक्ष्य अधिनियम की धारा 97 क्या है | Section 97 Indian Evidence Act in Hindi | Section 97 of Indian Evidence Act | धारा 97 साक्ष्य अधिनियम | Evidence as to application of language to one of two sets of facts, to neither of which the whole correctly applies के विषय में बताने जा रहा हूँ आशा करता हूँ मेरा यह प्रयास आपको जरुर पसंद आएगा । तो चलिए जानते है की –

साक्ष्य अधिनियम की धारा 97 |  Section 97 of Indian Evidence Act | Section 97 Indian Evidence Act in Hindi

[ Indian Evidence Act Section 97 in Hindi ] –

” तथ्यों के दो संवर्गों में से जिनमें से किसी एक को भी वह भाषा पूरी की पूरी ठीक-ठीक लागू नहीं होती, उसमें से एक को भाषा के लागू होने के बारे में साक्ष्य “

जबकि प्रयुक्त भाषा भागतः विद्यमान तथ्यों के एक संवर्ग को और भागतः विद्यमान तथ्यों के अन्य संवर्ग को लागू होती है, किन्तु वह पूरी की पूरी दोनों में से किसी एक को भी ठीक-ठीक लागू नहीं होती, तब यह दर्शित करने के लिए साक्ष्य दिया जा सकेगा कि वह दोनों में से किस को लागू होने के लिए अभिप्रेत थी।

दृष्टांत

ख को “मेरी भ में स्थित म के अधिभोग में भूमि बेचने का क करार करता है। क के पास भ में स्थित भूमि है, किन्तु वह म के कब्जे में नहीं है तथा उसके पास म के कब्जे वाली भूमि है, किन्तु वह भ में स्थित नहीं है । यह दर्शित करने वाले तथ्यों का साक्ष्य दिया जा सकेगा कि उसका अभिप्राय कौन सी भूमि बेचने का था।

धारा 97 Indian Evidence Act

[ Indian Evidence Act Sec. 97 in English ] –

“ Evidence as to application of language to one of two sets of facts, to neither of which the whole correctly applies”–

When the language used applies partly to one set of existing facts, and partly to another set of existing facts, but the whole of it does not apply correctly to either, evidence may be given to show to which of the two it was meant to apply. 

Illustration 

A agrees to sell to B “my land at X in the occupation of Y”. A has land at X, but not in the occupation of Y, and he has land in the occupation of Y but it is not at X. Evidence may be given of facts showing which he meant to sell.

धारा 97 Indian Evidence Act 

साक्ष्य अधिनियम  

Pdf download in hindi

Indian Evidence Act

Pdf download in English 

Ipc sections Ipc sections
Section 67A of Indian Evidence Act Ipc sections
Section 67A of Indian Evidence Act Ipc sections
Section 67A of Indian Evidence Act Ipc sections
Section 67A of Indian Evidence Act Ipc sections
Section 67A of Indian Evidence Act

 

Updated: June 2, 2020 — 7:52 pm

Leave a Reply

Your email address will not be published.